Sushi na kolację?

Długo wyczekiwany przez niektórych przepis na domowe sushi! W restauracjach wygląda na bardzo skomplikowane danie, ale możecie je przygotować samodzielnie na kolację. Dodatkowy składnik, który tutaj zaważy na końcowym efekcie to czas. Im więcej czasu i uwagi poświęcicie przygotowaniu tym piękniejsze i pyszniejsze będą efekty!

Składniki:
– Ryż do sushi (tutaj) 250 g
– Glony Nori
– Ogórek zielony
– 1 mango dojrzałe
– 1 awokado dojrzałe
– sałata karbowana (oddzielone liście)
– serek śmietankowy np. Philadelphia
– ok. 300 gram łososia świeżego bez skóry
– 1 tubka Wasabi (tutaj) lub w proszku
– 1/2 pora
– Marynowany imbir różowy lub biały
– czarny sezam do dekoracji
– sos sojowy
MATA DO SKŁADANIA SUSHI!
– miska z wodą

Zalewa do ryżu:
– 6 łyżek octu ryżowego
– 3 łyżki cukru
– 2 łyżeczki soli
Do garnuszka wlać ocet, wsypać cukier i sól i podgrzać bardzo delikatnie, tylko do rozpuszczenia! Odstawić.

______________
Ryż wsypać do miski. Należy go przepłukać ok. 4 razy w wodzie o tempretaurze pokojowej delikatnie masując ryż aż woda przestanie być mleczno-biała a będzie przezroczysta. Ryż ugotować w maszynie do ryżu lub jeśli nie mamy:

Wsypujemy do garnka i dodajemy wodyw proporcjach 1/1: szklanka ryżu i szklanka wody. Woda ma delikatnie wystawać ponad poziom ryżu. Zalany wodą ryż odstawiamy na 10 minut, po czym nakrywamy go przykrywką, (po zagotowaniu wyciągamy go i gotujemy ryż jeszcze przez 10 minut). Następnie przykryty ryż odstawiamy na 10-15 minut (nie ściągając pokrywki). Gotowy ryż przesypujemy do misy i dodajemy zaprawę octową, delikatnie mieszając. Delikatnie, żeby ryż nie stracił swojej puszystości Zanim przystąpimy do przygotowywania sushi, ryż należy ostudzić.

Przygotowanie warzyw i owoców:
Wszystkie warzywa i owoce myjemy bardzo dokładnie.

Mango obieramy ze skóry i miąższ kroimy w długie, wąskie paseczki (jak na zdjęciu)
Ogórek zielony: Przekroić na pół wzdłuż, wydrążyć wodnisty środek łyżką zostawiając kilkumilimetrową warstwę miąższu blisko skóry. I tą warstwę kroimy na długie, wąskie paseczki.
Awokado przygotowujemy według np. tego filmu https://www.youtube.com/watch?v=c-I7LcnsQ5s
Por kroimy na pół wzdłuż, rozpłaszczamy w palcach i również kroimy na długie paseczki
Sałatę będziemy układać wzdłuż

Łosoś:
Łososia myjemy i kroimy na równe, długie paski o grubości ok. 0,5 cm. Kilka pasków wrzucamy na rogrzaną patelnię z kilkoma kroplami oleju słonecznikowego i grillujemy dosłownie chwilkę na obu stronach.

Wszystkie składniki przygotujmy sobie na dużym talerzu Uwierzcie mi, chcecie mieć wszystko pod ręką.
Napełnijcie również miskę wodą i postawcie sobie obok – bedzie za chwilę potrzebna.

Składamy rolki sushi:
Na desce do krojenia kładziemy matę bambusową. Kładziemy na niej Nori chropowatą stroną do góry (do nas).
Moczymy dłonie w misce z wodą ( zawsze maczamy, jak ryż nam się za bardzo klei), i bierzemy dużą kulkę ryżu. Rozkładamy równomiernie ryż na nori zostawiając tylko płaski pasek wolny (na dwa palce max). Ryużu nie uciskamy zbyt mocno. Z czasem nabierzecie wprawy.

Na środku smarujemy palcem cieniutką warstwę wasabi i kładziemy składniki – jakie nam się żywnie podoba 🙂
Na przykład:
– Sałata + Łosoś surowy + Ogórek zielony + Awokado + serek śmietankowy (smarujemy palcem)
– Sałata + Łosoś pieczony + Mango + Por + serek śmietankowy
– Sałata + same warzywa i owoce – można również bez łososia! Itd.

Trudno opisać, jaks ię zwija rolki, łatwiej pokazać, więc skorzystajcie proszę z tego filmu – https://www.youtube.com/watch?v=faQPcA2MbRg

Aby zrobić California maki z ryżem na zewnątrz matę owijamy folią spożywczą. Rozkładamy ryż na całej powierzchni nori, posypujmemy sezamem i delikatnie ale szybko odwracamy. Składniki kładziemy wtedy na drugiej stronie i zawijamy jak wyżej. Dajcie znać, czy to jest zrozumiałe. Tak jak wspomniałam łatwiej jest to pokazać, niż opisać.

Całą rolkę kroimy na pół lekko wilgotnym, ostrym nożem na pół, i później na mniejsze kawałki (grubości palca, ale nie kciuka 🙂

Na koniec do małych miseczek lub specjalnych talerzyków nalewamy sos sojowy.
Sushi podajemy jak na zdjęciach – z wasabi i imbirem marynowanym.

Sushi jemy pałeczkami lub ewnetualnie rękoma. Nigdy sztućcami.
Maczamy delikatnie w sosie sojowym, możemy w nim rozpuścić troszkę wasabi lub nakładać sobie na kawalek sushi.
Imbir służy do wyczyszczenia kubków smakowych pomiędzy kawałkami sushi.

Pysznie smakują z zielona herbatą lub winem japońskim np. Choya. 🙂

Smacznego!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *