Łagodne Wege Yellow Curry

Pierwsze skrzypce zagra dzisiaj najłagodniejsza, ale bardzo aromatyczna z past curry w towarzystwie dopasowanych warzyw i składników, całkowicie bez dodatku mięsa.

Żółte curry to nic innego, jak azjatycka przyprawa w formie pasty. Nie ma jednej receptury na daną pastę curry, więc może ona różnić się smakiem i poziomem ostrości w zależności od producenta. Cytrusowe aromaty z trawy cytrynowej i liści limonki kaffir, czosnek, imbir, kurkuma, kumin, kolendra to często główne elementy jej składu. W zależności od tego, jaki poziom ostrości Wam odpowiada takiego wybierzcie producenta pasty – chili może wahać się od kilku do kilkudziesięciu procent składu 🙂

Składniki:
+ ryż jaśminowy (2 porcje)
+ mleko kokosowe (1x puszka)
+ ok. 3 łyżeczki żółtej pasty curry (u mnie Cock Brand)
+ 1 łyżeczka cukru cukru trzcinowego lub palmowego
+ 1 łyżeczka mielonej trawy cytrynowej w słoiczku lub 1 x świeża trawa cytrynowa
+ + kilka liści limonki kaffir

Mleko kokosowe, Świeży Szpinak i świeże Tofu


Warzywa na 2 os. :
+1 średnia marchew
+ 1/2 papryka zielona
+ 1/2 papryka żółta
+ 1 cukinia pokrojona
+ 1 surowy ziemniak pokrojony w małe plasterki
+ 1 średnia biała cebula pokrojona w pióra
+ 1/2 średniego brokuła podzielonego na różyczki
+ 1 cm imbiru posiekanego w drobną kostkę
+ 3 ząbki czosnku posiekane w kostkę lub cienkie plasterki
+ garść świeżego szpinaku
+ 3 plasterki tofu twardego pokrojone w kostkę
+1x limonka
+ olej roślinny + olej sezamowy do smażenia

Wstępne przygotowanie warzyw:
Obieramy surowe warzywa i kroimy w ulubiony sposób na mniejsze kawałki. Większość możemy włożyć do miski. Oddzielnie czosnek, imbir i cebula, które dodamy na samym początku na patelnię, chwilę przed pozostałymi.
Tofu i szpinak również będziemy dodawać na późniejszym etapie, więc odkładamy na bok.

Warzywa podsmażane na dużej patelni

Składniki na Bulion:
Możecie również wykorzystać Wasz ulubiony warzywny bulion do dań azjatyckich.

– włoszczyzna (2 marchwie, 2 pietruszki, kawałek selera, 1 mała opalona nad ogniem cebula, 1 cm imbiru w paski, kawałek kapusty białej lub pekińskiej, kawałek pora, 1/2 pomidora, przyprawy)
– 2 grzybki shitake
– kawałek wodorosta konbu
– kostka rosołowa warzywna lub kostka azjatycka
– 2 łyżki sosu sojowego
– 1 łyżka wina słodkiego mirin
– 1 łyżka oleju sezamowego
– 2 ząbki rozgniecionego czosnku.
Czosnek rozgniatamy nie tylko po to, aby łatwiej nam się go obierało ale przede wszystkim po to, aby uwolnić w nim olejki eteryczne i pełen aromat.

Przygotowanie bulionu:
Kroimy warzywa na bulion w mniejsze części i wraz z grzybkami i kawałkiem konbu wkładamy do garnka.
Zalewamy wodą, dodajemy płynne składniki, kostkę, przyprawy. wstawiamy na mały ogień.
Gotujemy minimum 1 godzinę na małym ogniu.


Przygotowanie Curry:
Pamiętaj, aby w międzyczasie przygotować ryż w maszynie do ryżu lub zgodnie z opisem na opakowaniu w garnku.
Wstaw go proszę w takim momencie, aby podać świeży i ciepły.

Przygotuj dużą, głęboką patelnię lub wok. Na większym ogniu rozgrzewamy do wysokiej temperatury olej roślinny z dodatkiem oleju sezamowego (dla aromatu) i na początek wrzucamy czosnek, imbir i cebulę.
Po chwili, kiedy delikatnie się podsmażą dodajemy resztę warzyw pokrojonych na mniejsze części (oprócz szpinaku) i smażymy w dużej temperaturze od czasu do czasu mieszając. Nie posypujemy solą, chcemy aby warzywa z zewnątrz nie zmiękły – tylko pozostały możliwie chrupkie. Po przesmażeniu przez około 10 min powinny być już gotowe. Sprawdźcie czy ziemniak jest gotowy, to raczej warzywo które potrzebuje tu najwięcej czasu.

Przesuwamy delikatnie warzywa na bok tak aby odsłonić dno patelni i dodajemy pastę curry i zmieloną trawę cytrynową, aby przez kilka sekund się „obudziły”. Zalewamy całym mlekiem kokosowym i mieszamy wszystko razem. Dodajemy bulion, dodajemy łyżeczkę cukru i wyciskamy 1/2 lub 3/4 limonki do smaku (według uznania).
Na koniec dodajemy tofu w kostce i szpinak. Dajemy się wszystkiemu chwilkę poddusić, max 5 minut. Gotowe!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *